fredag 22 januari 2010

Svenska kanonbloggare

Under de senaste dagarna så bestämde jag mig för att sätta mig in i våran svenska bloggscen. Jag ville alltså lära känna lite större profiler inom det nätverk jag nyligen börjat ta del av. Vad jag gjorde var helt enkelt att fokusera på de som faktiskt får betalt och lever på sina bloggar då jag känner att de som inte plockar ut en månadslön får göra vad de vill, internet är till för att säga vad man vill på! När man börjar leva på bloggarna börjar jag känna att man kanske borde leverera någon slags kvalité och kanske till och med börja ta ansvar för vad man skriver.

Två av de bloggar jag kollat in är Blondinbellas och Kissies då jag tycker att de just nu verkar ta rätt så mycket plats på internet! Först så började jag med Bellas och då jag är en rätt så macho och kritisk kille så var mitt första intryck att hon var en högst amatörmässig bloggare och nu på efterhand så ångrar jag mig lite. Notera lite.

Efter att jag läst lite om Blondinbella, hennes kläder och hennes pojkvän Nils så hoppade jag över till Kissie där jag bläddrade genom sida efter sida med korkade kommentarer om folk från förorten, avokado och silikonbröst.

Att denna människan lever på att blogga är ofattbart! Men det får mig att undra ett par saker. Tycker vi svenskar att detta är roligt att läsa om eller tycker vi att det är korkat roligt att läsa om? Håller vi med henne? Är hon seriös eller sitter hon och producerar material vars enda syfte är att skapa reaktioner?

Och framför allt. Är detta en person som folk faktiskt ser som en förebild? Jag är villig att starta en organisation som arbetar för att minska antalet människor som läser hennes blogg.

Efter att ha läst Kissies blogg så har min uppfattning om Blondinbella totalt förändrats. Tack Bella, tack för att din blogg endast innehåller hälften av all ytlighet som Kissie skriver om. Tack för att du inte förpestar dina inlägg med hemsk grammatik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar